640km fra Genève til Nice

[unitegallery 240516]
I år sponser vi 3 gutter med EVOC sekker til deres USA tur. Vi ble imponert over deres forrige tur, da de i 2014 syklet 640km fra Genève til Nice og leverte både film og tekst og flotte bilder fra turen. Turen inkluderer 31k høydemeter fordelt på 13 dager hvor ca 60% av turen gikk på flytstier i fantastisk omgivelser. Her er en kort gjenfortelling av turen, komplett med bilder og video. Video av hele turen kan sees nederst i saken. Vi gleder oss til rapport fra USA!

På en kald vinteraften i Oslo ble idéen om den ultimate gutteturen lansert på en helt vanlig mandagskveld da Jonas var på besøk hos undertegnede. Her ble en løs drøm konkretisert ned til en plan, og etter en rask telefon til Jakob var trekløveret et faktum. Vi hadde alle syklet mye fra før av, men det var ikke noen vanlig tur vi skulle begi oss ut på.

Turen var på 640 km, noe som i seg selv ikke er så fryktelig langt på sykkel, men i løpet av disse kilometerne skulle vi klatre tilsammen 31 000 høydemeter og 60 prosent av turen var på sti. Vi hadde 13 sykkeldager til rådighet. Dette ga oss en snittklatring på ca. 2400 høydemeter per dag.

Overnatting skjedde på hotell og fjellhytter. Dette booket vi gjerne en dag i forveien, eller tok det når vi kom frem der vi skulle sove. Flere av overnattingene var på små pittoreske hytter langt opp i fjellet, hvor vi fikk tilberedt den lokale retten sammen med litt vin og litt underholdning fra verten. Noe som passet svært bra etter lange dager i fjellet.

På forhånd av turen syklet vi en hel del, men trente ikke målrettet bortsett fra mange hyggelige lengre turer på stisykkelen. Men allerede første dag innså vi at vi kom til å bruke mer tid på bæring av sykkel enn på selve tråkkingen. Vi hadde på forhånd vært svært, svært naive med tanke på hvor stor del av stigningen vi faktisk kunne sykle opp. Se for deg bratte fjellstier som snirkler seg opp fjellsider på nærmere 3000m høyde. Dette førte til at godt over halvparten av alle høydemetrene vi klatret var med sykkelen på ryggen. Vi fikk et noe brutalt møte med denne realiteten på dag en, med en av de lengre og bratteste klatringene på turen. Vi gravde dypt for å nå dagens mål og selv om ingen turte å ytre det i gruppen, var vi nok alle litt usikker på hvor mye denne turen kom til å koste. Heldigvis gikk dette seg veldig til underveis og litt ut i turen fikk vi spesielt god teknikk på å plassere sykkelen effektivt på ryggen slik at den lå stabilt og kunne balansere der mens vi forserte ujevnt terreng.

Bæring og slit betalte  seg så til de grader igjen, når vi syklet noen av de beste stiene vi noensinne har syklet, dag etter dag

Bæring og slit betalte seg så til de grader igjen, når vi syklet noen av de beste stiene vi noensinne har syklet, dag etter dag. De fleste nedfartene startet godt over tregrensen og introduserte bratt og svært eksponert høyfjellsti på grovt underlag, før vi ble kastet inn i super flytstier gjennom gressletter tatt rett ut ifra “Sound of Music”. Deretter bar det inn i flowy singeltrack med innslag av tekniske switchback gjennom skogen, helt ned til dalbunnen. De lange nedkjøringene var krevende både for kropp og sykkel, og vi måtte titt og ofte stoppe grunnet glødende bremseskiver.

Noen av etappene var svært eksponerte, og spesielt en nedkjøring som vi alle husker svært godt, involverte en lengre traversering der fall var uaktuelt. Vi er alle teknisk gode syklister som er komfortable på sykkelen, selv når terrenget er krevende, men denne traverseringen bidro til at nerver og adrenalin pumpet friskt. Vi var alle litt shaky når gruppen ble samlet på andre siden og vi så tilbake på hva vi akkurat hadde syklet.

Variasjonen vi opplevde, både i form av ulike stityper, men også fjell og skogsområder var også meget unik. Ingen av dagene lignet på hverandre, og selv nå i ettertid husker jeg tydelig kjennetegn på de forskjellige etappene. En av de flotteste etappene var den nest siste før vi ankom Nice. Store deler av dagene gikk langs en markant rygg, med gresslette på den ene siden og bratte klipper på den andre siden. Tilfeldighetene skulle ha det slik at vi befant oss akkurat i værskillet hele denne dagen. Bak oss så vi mørke skyer og regn, som bygde seg opp og fulgte oss ned over dalen, men vi var hele tiden litt forut for uværet og underlaget var tørt og solen glimtet til i ny og ned. Dette var første dagen vi så Middelhavet, noe som markerte at turen nærmet seg slutten, og bidro til å skape en helt spesiell stemning i gruppen. Vi gledet oss nok alle litt til å komme frem, på den andre siden var det rart at turen vi hadde planlagt så lenge plutselig var over.

Denne turen var en drøm og en opplevelse jeg kommer til å huske resten av livet. Alt gikk etter planen, ingen skadet seg, ingen sykler ble ødelagt (jeg klarte til og med kunststykket å ikke punktere en eneste gang i løpet av hele turen). Dette var på alle måter en drømmetur.

Andreas Hanedalen

Ønsker du å finne ut hva vår norgescup kjørende sykkelmann har med seg i sekken? Sjekk ut hans utstyrslister her!

One Reply to “640km fra Genève til Nice”