Intervju med Malene Blikken Haukøy

Intervju med Malene Blikken Haukøy

malene-blogg-1
Malene på vei opp Svarthaugen med Oppdal i bakgrunnen juli i år. Foto: Martin I Dalen

Etter en råsterk andreplass under det ekstreme løpet Tromsø Skyrace 6. august, hvor store deler av verdenseliten i skyrunning var på plass, har vi tatt en prat med Malene Blikken Haukøy og lurt litt på hva hun foretar seg etter at hun har løpt i over 9 timer og 5.000 høydemeter.

 

Hei Malene…. Gratulerer med andreplassen i Tromsø Skyrace!

Hvordan føles kroppen nå noen dager etter 9 timer og 27 minutter og 5000 høydemeter?

Takk, takk. Beina er fortsatt tunge og vanskelig å få opp i fart, men har trent rolig og lar kroppen hente seg inn igjen.

Hva bruker du å gjøre dagen etter et så hardt løp?

I ettertid av så lange løp så prøver jeg å nyte den rolig treninga, spise godt og sove rikelig. Det er ikke alltid like lett å roe ned, men erfaring sier meg at det lønner seg! Og allerede om en god uke er det duka for ny konkurranse, Stranda Fjordtrail Race.

malene-2
Malene i fint driv nesten halvveis under Enern Fjellmaraton 2015. Foto: Martin I Dalen

Fortell oss litt hva du har gjort i sommer. De som følger deg på Instagram kan se at det blir mye trening og bading på Sognefjellet, men hva liker du å gjøre på de dagene du ikke trener?

Jeg hadde noen fine, men gråværsfulle uker på Turtagrø der jeg har jobbet/trent de siste somrene. Fantastisk “sytalaust” å bo så tett på flott natur og gode treningsmuligheter. Hvis jeg ikke trener så er jeg stor fan av blåbærplukking, men om jeg skal være helt ærlig så er jeg litt usikker på hva jeg gjøre på de treningsfrie dagene. Enten er jeg sliten og ser på altfor mye TV-serier ellers tvinner jeg tomler og lurer på hva jeg skal finne på.

Du vant tidenes første Fjellmaraton på Oppdal ifjor. Hva vil du si om løypen?

Det var veldig kjekt å vinne Trollheimen Fjellmaraton. Til tross for motvind store deler av løypa hadde jeg det veldig kjekt underveis. Det er jo klart at det et tungt og vondt til tider, men variasjonen gjør det enkelt å skyve vekk negative tanker. 4 mil føles som 2 mil og vips er du på toppen av Vangslia og har siste innspurt inn til mål. Det er en løype som passer for alle. Det er mye snilt, mykt terreng som er skånsomt for knær og lår. Hele løypa går på høyfjellet i oversiktlig og utsiktsvennlig terreng. Noe ihvertfall jeg setter pris på. Jeg trives best over skoggrensa 🙂

Har du noen tips til årets deltakere om hvordan de skal gjennomføre på best mulig måte?
Jeg fikk et vinnertips fra herre NM Ultraterreng vinnar Lars Erik Skjervheim før mitt første ultraløp: Start mye roligere enn du tenker er fornuftig. På lange løp et det alltid mulig å ta igjen! Spis og drikk ofte og lite og ha ein plan for når og hva man skal spise og drikke. Sist, men ikke minst, ha det kjekt! Overdriv det positive tankesettet. Løft blikket opp fra skoene med jevne mellomrom og nyt naturen. Dette gjør man frivillig og det er viktig å oppleve samtidig som man konkurrerer!
Hva er dine beste treningstips nå de siste 3-4 ukene før løpet?
I forkant ville jeg ha løpt hele distansen eller i alle fall nesten, omtrent 3-4 uker før konkurransedagen. Så ville jeg ha lagt inn noen økter der jeg løper fort både opp og ned med gjentatte stigninger og nedoverbakker. Det er noe helt spesielt å skulle løpe fort opp etter å ha løpt fort nedover. Jeg tror og mange har mye fokus på å trene i motbakker, og glemmer litt nedoverbakkene. Det er mye å hente på å være god nedover! Og til slutt, still til start med overskudd, friske bein og motivasjon. Den siste uka slipper jeg godt opp. Lite trening, en god, men kort intervalløkt 3 dager før konkurransen og helt fri dagen før.
Jeg har fått litt spørsmål rundt skader og slitasje når jeg løper mye nedover. Mange er redde for knærne, og det skjønner jeg godt! Selv har jeg operert begge knærne for både korsbånd og menisk og kan trygt si jeg har to skranglette knær. Nedoverløping er selvsagt tøft for beina, men jeg opplever det slik at det er når jeg bremser og holder igjen at jeg får vondt. Det å tørre å gi på er viktig, samt å lese terrenget slik at man lander der hvor det er mykt og fint.

 

Når du løper med sekk, hva er det du pleier å ha med deg?

Jeg løper alltid med sekk. Grunnen er at jeg konkurrerer med det, og derfor  ønsker å gjøre det så naturlig som mulig å løpe med det. I sekken har jeg alltid ei ekstra jakke, været snur fort til fjells! Telefon i tilfelle det skjer noe, og jeg har dekning. GPS og/eller kart og kompass om det er dårlig vær. Mat og drikke dersom jeg er ute i over 3 timer. Det viktigeste er å pakke sekken etter turen man skal på og det er bedre med for mye enn for lite!

 

Meld deg på Dynafit Trollheimen Fjellmaraton nå!
Meld deg på Dynafit Trollheimen Fjellmaraton nå!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Solve : *
16 − 6 =