Ståles servicetips for sykkel

Ståles servicetips for sykkel

[unitegallery Verkstedtips]

 

_MID8995Ståle jobber som verkstedsjef hos vpg.no. Om sommeren fikser han bremser, gir, dempere, justerbare setepinner og alle andre komponenter som trenger service. Her gir han noen tips om det viktigste du må passe på for å holde sykkelen din i orden:

 

Justering av gir

Har du ny sykkel, så pass på å få justert girene skikkelig med en gang. Og at dette blir etterjustert etter noen ukers tid, når wirene har fått strukket seg. På en gammel sykkel, bør du sørge for at girstrømpa er uten skitt og smuss før du begynner å justere girene dine. Det kan lønne seg å bytte både girwire og girstrømpe hver sesong, da får du lav friksjon på wiren som gjør det lettere å gire.

Godt justerte gir fører til mye større driftsikkerhet i forhold til å miste eller ryke kjedet, og sykkelen fungerer selvsagt mye bedre. Du vil også slite mindre på drev, kassett og kjede når dette er godt justert. Pass på å bytte kjede ofte nok, så varer kassetten mye lengre. Du trenger et kjedemåleverktøy for å måle når kjedet har strukket seg for mye, og er utslitt. Spesielt på 11- eller 12-delt kassett er det lurt å bytte kjede ofte, for å få de relativt dyre kassettene til å vare lengre. I tillegg er det ekstra viktig at 1×11 og 1×12 girsystemer er godt justert, da girene sitter tett, og det er stor forskjell på største og minste tannhjul. Er du god på dette selv, bør du likevel sjekke manualen. Har du ikke peiling på dette, bør du få kyndig hjelp.

Men det du bør gjøre selv, er å sørge for å holde kjedet godt smurt. Bruk gjerne en voksbasert kjedeolje som Rockn’Roll eller Pedro’s Ice wax . Smør rikelig, og tørk deretter av kjedet med en klut. Er det mye sand og smuss i kjedet, så bør det renses med en kjedevasker, f. eks denne.

 

Dempere

Uansett om du sykler turritt, rundbane, stisykling, enduro eller utfor, er det svært mye å hente på godt oppsatte dempere. Riktig oppsett vil gi deg bedre kontroll, bedre grep, bedre tråkkeffektivitet og gjøre deg mindre sliten. Demperne bør være riktig oppsatt etter sykkel, syklist, vekt, spesifikk type bruk – og etter hvert – dine personlig preferanser. Du bør absolutt få kyndig hjelp til å sette opp demperne til et godt grunnoppsett. Deretter er det lurt å skaffe seg en hvis forståelse av hva som skjer når du skrur på de ulike bryterne hvis du vil begynne å justere selv. Å få satt opp demperne med riktig returhastighet og “sag”, er det viktigste.

Det er også viktig at demperne får service når de skal. Alle produsenter oppgir serviceintervaller for både dempegafler og bakdempere – følg disse. Litt avhengig av hvor mye du sykler vil det nok i alle fall dreie seg om minst én til flere ganger i året.

Det er ikke slik at dempere plutselig blir dårlige, det skjer gradvis. Så derfor merkes forskjellen først etter at servicen er utført. Det er to typer gaffelservice: vanlig ytterbeinservice og full service. På ytterbeinservice blir det byttet støvpakninger, foamringer og olje som gjør at gaffelen holder seg støvfri innvending samtidig som at den smører godt. På fullservice som gjøres en gang i året, blir alle pakninger og olje byttet. Godt vedlikehold er å vaske sykkelen etter hver tur, bruk hageslangen selv om den “bare” er støvete.

Godt vedlikehold er å vaske sykkelen etter hver tur, bruk hageslangen selv om den “bare” er støvete.

 

Justerbar setepinne

Alle heve-senkepinner på markedet trenger vedlikehold, så de går knirkefritt opp og ned. Som for dempere, bør disse også få service minst én gang i året. Også her er det viktig med renhold. Vask av setepinnen etter hver tur og den vil fungere knirkefritt lengre.

 

Dekk og slanger

Her finnes det flere ulike preferanser, men vårt inntrykk er at slangeløse dekk fungerer best til så å si alle typer sykling. Et godt slangeløsoppsett er mer punkteringssikkert enn å kjøre med slanger, oppsettet blir lettere, og du får bedre følelse med underlaget og grepet. Ellers er det viktig å velge riktig dekk til riktig bruk, og bytte når de blir slitte. Mens de beste og mest aggressive syklistene river sideknastene litt i stykker så de blir myke, vil ferske syklister slite knastene runde i kantene. Begge deler gir vesentlig dårligere grep, og det er mye å hente på å bytte.

Selv om et dekk til turritt må rulle godt, er det også viktig at det gir grep og kontroll der det kreves, eller så taper du mye tid unødvendig.

For stisykling vil nok de fleste ha fokus på godt grep og kontroll, og dekk fra 2,3” til 2,4” er mest populært. Framdekket bør ha best gripevne, mens en kan fokusere litt mer på rullemotstand på bakdekket.

Til enduroritt blir punkteringssikkerhet ekstra viktig. Da velgere mange dekk med kraftigere sidevegger, enten på begge hjul – eller som bakdekk. For eksempel Schwalbe SuperGravity eller Maxxis Double Down

 

Bremser

Disse vil du at skal fungere! De skal selvsagt ikke skrape borti når du ikke klemmer dem inn, men når du bruker dem skal de ha god bremsekraft, men samtidig også god modulering eller følsomhet, slik at du kan bremse effektivt uten å låse hjulet ufrivillig.

Det er svært viktig å følge med på bremseklossene, og bytte disse i god tid før de er slitt inn til metallet. Da vil du også ødelegge skiva, og få problemer med varmgang. Det er lurt å bytte ei stund før sykkelritt, da helt nye klosser kan være litt kinkige å få til å ikke skrape borti gamle skiver.

En god huskeregel er at hvis det blir lite trykk i bremsen, så sjekk bremseklossene! Sikt inn langs skiva, og se at det er igjen minst én millimeter bremsebelegg. Klosser kan nok de fleste som er litt praktisk skifte selv. Er du usikker, spør en kyndig kompis eller sjekk manualen til din brems (de fleste slike manualer kan du finne på nett).

Husk også at bremsene må luftes. altså at du må få luftbobler og skitten bremsevæske ut av system, og ren bremsevæske uten bobler inn.

Selv om det kan være lurt å få profesjonell hjelp, vil nok mange – med riktig luftesett – være i stand til å lufte bremsene selv hvis de følger en god manual. Men pass virkelig på å bruke riktig bremsevæske, spesielt om du blander mellom de som bruker DOT-væske eller mineralolje blir det katastrofe!

 

Lagere, fóringer og nav

Sjekk alltid alle led i sykkelen for løse skruer eller slark! Dette bør du kontrollere regelmessig! Har hjulene sideveis slark? Er det slark i styrelageret? Er det sideveis slark i krankarmene? Dette er ting du bør sjekke jevnt. Har du fulldemper, så bør du også sjekke alle leddene i bakramma for sideveis slark. Trekk til ulike bolter til riktig moment – på mange high end-sykler står dette inngravert ved boltehodet. Vi har egne momentnøkler du kan bruke for å være sikker på at boltene sitter som de skal. Kranklager og nav med stramming skal strammes slik at slarken blir borte, men at det er lite motstand i rotasjonen. Føl deg fram. Knirkelyder og andre ulyder som varer er også ting du bør ta på alvor. All slitasje er billigere å fikse hvis du tar tidlig tak i det.

 

Ikke bruk samme børste på kjede og drivverk som du bruker på bremsene

 

Vasking

Det er muligens medaljens bakside å vaske sykkelen, men en skikkelig vask etter hver tur vil forlenge levetiden til sykkelen og komponentene betraktelig. Vask alle deler godt, med egnet verktøy. Sjekk at alle bolter sitter som de skal, at eiker er stramme og at du ikke drar med deg kvister og rusk i nav og kjede ut på neste tur.

Ikke bruk samme børste på kjede og drivverk som du bruker på bremsene, du kan da dra med deg olje fra drivverket over på bremseskivene dine og få deg en ubehagelig overraskelse neste gang du trenger å bremse. Og skyll sykkelen godt for å få bort såperester. Det kan virke overdådig å ha egne sett med børster til sykkelen, men det er virkelig noe vi anbefaler. Sjekk ut Muc Off og Pedro sine vaskesett. De inkluderer det du trenger av børster og såper for å ta vare på sykkelen din på best mulig vis!

Å kjøpe en skikkelig sykkel, er en stor investering for de fleste. Hvis du bruker litt tid og penger på å holde den i god stand, og å få den til å fungere optimalt, vil dette faktisk lønne seg – både målt i penger og bruksglede!

 

6 Replies to “Ståles servicetips for sykkel”

  1. Hvordan anbefaler du å rengjøre børstene som brukes til å vaske kjede/drivverk? Opplever at jeg etterhvert bare gnir gammel olje og møkk utover når jeg rengjør…

    1. Hei,

      Du kan enkelt rengjøre børster med kjederens, det samme du bruker til å rense sykkelkjeden. Når det er sagt, så er det veldig greit å bruke en egen børste til kjede og drivverk akkurat for å unngå at det blir med møkk derifra til resten av sykkelen.

      Ståle

  2. Hei
    Hvor nødvendig er pinch bolten som strammer ramma rundt akslingen som går gjennom bakdekket?
    Denne skruen har blitt knekt av og står fast i ramma.
    Holder det og bare stramme til akslingen?

    1. Hei,
      Har du har knukket en bolt, og den står igjen i hullet sitt så bør du nok dra til et verksted og får dette fikset. Du bør ikke sykle om du ikke får festet bakhjulet ordentlig! Om ikke pinch bolten er skrudd igjen kan bakakslingen løsne, og du kan miste bakhjulet ditt, noe som kan være både farlig og gi dyre reperasjoner.

      Mvh

      Ståle

    1. Hei,

      Alle slike setepinner trenger litt service en gang i blant. Om du vil, kan du ta kontakt med nettbutikk@vpg.no for å avtale hvordan du kan sende den inn til oss, så skal jeg kjøre en service på den.

      Mvh

      Ståle

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Solve : *
24 × 17 =